Ugrás a fő tartalomra

Blogger dizájn beállítások haladóknak 3. - Régi és új témák

Ebben a cikkben a régi és az új témák közti különbséget fogom tárgyalni. Megnézzük, milyen sablonok vannak és mik a legfontosabb különbségek, amik dizájn szempontból lényegesek lehetnek. Kitérek majd mind a négy nagy csoportra – a hagyományos téma, a "régi" témák, a dinamikus nézetek és a modern sablonok –, és röviden vázolom, mik az előnyeik, hátrányaik.

Ha már tárgyaltam a Téma menüt, akkor nem mehetünk el a szobában tartózkodó elefánt mellett: rengeteg alapsablon van, amit a Blogger felkínál. Mindegyiknek vannak alap változatai, amik tovább növelik a zavart. Melyiket válassza az egyszeri blogger, ha dizájnra adja a fejét? És érdemes leragadni az első változatnál, vagy módosítsuk kedvünkre? Megannyi kínzó kérdés.

A válasz az utolsóra egyszerű: módosítsuk nyugodtan. Azért van erre lehetőség. Nem lehet mindenki ízlése ugyanolyan. Természetesen a szokásos dizájn-javaslat itt is áll: a kevesebb néha több. Millió és egy izgő-mozgó animáció meg egy teljesen telepakolt mintákkal kicsempézett háttér elveszi a figyelmet a lényegről, a szövegről. Szóval csak csínján. De ha nem tetszik az alapsablon, miért ne módosítanánk?

Válasszuk ki az elképzelésünkhöz legközelebb álló sablont és annak a legjobban tetsző színváltozatát, és mehet a Témaszerkesztő. Nem mintha totál más kinézetű sablonból kiindulva ne lehetne ugyanazt az eredményt kihozni, de senki nem akar felesleges munkát végezni. Ha a Blogger már beállított nekünk valamit, és az használható, akkor használjuk.

Jó, de melyik sablon? És miért az? Alapvetően két nagy sablon-típus van, a régiek (2017 előtt létrehozott Blogger alapsablonok) és az újak (2017 utániak, ezekről itt írtam már). A másik két nagy bugyor az eredeti, hagyományos téma és a dinamikus nézetek, amik egy nagy témacsalád részei.

Kezdem a legrégebbivel, a hagyományos témával. Ez egy van, nincsenek színváltozatai. Nem tartozik hozzá Témaszerkesztő menü, tehát ha valamit át kell állítani, akkor a HTML kódot kell piszkálnunk. Ez a terep csak haladóknak javasolt, vagy ha olyan sablont töltöttünk le, amelyik a hagyományos témára épül és ennek betöltését igényli. Szerkesztés nélkül ez a legunalmasabb téma, a kétezres évek legelejét idézi.

Időben utána következtek a "régi" témák. Ezek elsősorban alul láthatóak a Téma menün belül. Simple, Picture Window, Awesome Inc., Watermark, Ethereal és Travel nevek alatt futnak. Kicsit régies kinézetük van alapból (olyan kétezer-tízes évek), de tartozik hozzájuk Témaszerkesztő, még ha egy picit másképp is néz ki, mint amit az előző részben [link!] bemutattam. Egyrészt az elrendezés nagyobb blokkjait is meg lehet változtatni (kicsit hasonlóan az Elrendezés menühöz), másrészt a szélességek beállítása is másképp történik. Valamivel verszatálisabb az oldamenük beállítása, mint a modern témáké, azonban egy nagy hátrányuk van: nem reszponzív dizájnok. Ez azt jelenti, hogy a mai világban, amikor a webes tartalmakat nem csak gép előtt ülve, monitoron fogyasztjuk, nem teljesítenek túl jól. Van egy külön mobil nézetük, ami sok problémát áthidal, de ezt külön meg kellett írni, független a "rendes" megjelenítéstől. Plusz nem tud mit kezdeni a rengeteg különféle képernyőmérettel.

Eggyel megint újabbak a dinamikus nézetek (Dynamic Views). Ez nem egy nézet, hanem egy rakás egyszerre - az olvasó maga választhat, hogy kívánja olvasni a blogot. Bárki átállíthatja a kinézetet, szerzőként legfeljebb megerőszakolhatjuk a rendszert és eltüntethetjük a gombokat, amikkel ezt el lehet érni, de valójában akkor is át lehet állítani. Jól néz ki mondjuk a Mosaic nézetben, de a Flipborad kifejezetten ronda? Ez van, nem akadályozhatjuk meg, hogy valaki átállítsa magának. Vagyis kevesebb eszköz van a kezünkben a végső kinézet módosítására és finomhangolására, cserébe az olvasók tágabb körből válogathatnak. Ez lehet jó és rossz is. Nagyon specifikus dizájnt nem fogunk tudni beállítani, és sok tekintetben kompromisszumot kell majd kötnünk, hogy az olvasóknak kényelmes legyen.

A dinamikus nézetek különlegessége, hogy a Témaszerkesztőn kívül nem igazán van mi a kezünkben, ha át akarjuk állítani a kinézetet. A HTML szerkesztése ugyan megengedett, de ezek olyan speciálisan betöltött sablonok, amiknél a HTML fele... igazából nincs is ott. A Blogger akkor ugrott rá ezekre, amikor a SPA (single page application, magyarul egyoldalas applikációnak lehetne fordítani) először lett nagyon népszerű. Ezek a dinamikus nézetek is SPA-k. Különlegességük nem abban áll, hogy wellness élményt nyújtanának (pedig igény az lenne rá), hanem egyszer betöltődik az oldal, a HTML, és utána minden link, amire kattintunk csak újabb "oldaldarabokat" tölt be. Valójában sosem hagyjuk a főoldalt, még akkor sem, ha úgy tűnik, linkek között ugrálunk. Emiatt a specialitás miatt nehézkes a testreszabásuk ezeknek. Nyújthatnak különleges élményt, sőt, de a klasszikus dizájnok nem alkalmazhatóak rájuk.

A dinamikus nézetek után 2017-ben végre a Blogger közzétett egy rakás új témát nekünk. Ezek a modern sablonok, és már írtam róluk egy rövid bemutatást. Hasonlítanak a régi témákra (Simple és társai), tehát a Blogger visszatért a SPA világából a hagyományos HTML oldalakhoz. (Szerencsére, mert a Blogger felépítése nem kedvez a SPA-nak.) A klasszikus témákkal szemben sokkal modernebb a megjelenésük, nagyobb hangsúlyt fektetnek a képekre, és a főoldal típusa is megváltozott. A korábban megszokotthoz képest a bejegyzéseknek csak egy szelete látszik alapértelmezetten, vagy gyakran még ennyi sem, csak a cím és a bélyegkép. Az oldalsávok sem változtathatóak kedvünk szerint, a sablonhoz kapott alapnézet van és kész. Ennyi lemondás után azért kapunk cserébe is valamit: reszponzív dizájnok, azaz képesek alkalmazkodni a megjelenítési felület tulajdonságaihoz és ennek megfelelően változtatják a megjelenést. Kis képernyőm, például mobilon egészen más kinézetet látunk, mint egy óriás LED 4k tévén, mégis ugyanaz a weboldal töltődik be ott is. Nincs külön mobilnézet, de vannak szabályok, amiket érzékelve a blog más és más szabályok szerinti kinézetet vesz fel. Sokkal összetettebb dizájnok képzelhetőek el így, mint a hagyományos témákkal és a dinamikus nézeteket is messze lekörözik a lehetőségeink.

💡TIPP: az élet nem áll meg a képernyőknél. Reszponzív dizájnt lehet írni más hordozókra is, például megszabhatjuk, hogy nézzen ki a blog, ha valaki kinyomtatná az egyik bejegyzést (például élesebb legyen a kontraszt? erősebbek a színek? vagy a pasztelleket elhagyjuk, hogy festéket spóroljunk?). De állíthatunk szabályokat a képernyő szélességére, pixelsűrűségére is.


Összességében tehát mit mondhatunk, mi a legjobb dizájn szempontjából? Attól függ, hogy mi a cél. Álljon itt röviden összefoglalva:

Hagyományos téma

  •  Sok kész, letölthető dizájn épül rá
  • Csak HTML-ből szerkeszthető
  • Egyszerű

Régi Blogger témák (pl. Simple)

  • Klasszikus Blogger megjelenés
  • Oldalsávok elrendezése szabadabban módosítható
  • Témaszerkesztő már használható
  • Nem reszponzív

Dinamikus nézetek (Dynamic Views)

  • SPA
  • Gyorsabb oldalbetöltés
  • Olvasók is válthatnak a nézetek között (nem kikapcsolható)
  • Témaszerkesztőn kívül nehezen testreszabható

Modern témák (pl. Soho)

  • Modern megjelenés
  • Felépítése hasonlít a régi témákhoz (HTML oldalról)
  • Oldalsávok sablonhoz kötöttek, nem módosíthatóak
  • Témaszerkesztő használható
  • Reszponzív


Remélem, hasznosnak találtátok ezt az összefoglalót. Ha maradtak még kérdéseitek, ne tartsátok magatokban!

Jövő héten a blog megosztási lehetőségekkel jelentkezem, utána pedig a blog teljesítmény-mérésről fogok hozni egy cikket. Kitartást és jó blogolást!

Megjegyzések