Alapok: Blogger 2.

Az előző cikkben átnéztük a Blogger rendszerbe történő bejelentkezést, az irányítópult felületét, és belenéztünk egy új blogba. Most lássuk a menüket részletesen!
blog áttekintés menü
Blog áttekintés
A felső és oldalsó menüsorok bejegyzés írásán kívül minden esetben fixek, így bármikor átugorhatunk másik pontra, elkezdhetünk bejegyzést írni, vagy épp megtekinthetjük a listát. Az irányítópultra való visszatérés és a blog megtekintése minden esetben elérhető.

Áttekintés: itt némi statisztika és egy kevés segítség található. Valóban csak áttekintés, minden részlete külön megnézhető máshol, de ad egy átfogó képet a blogról, és jó nézegetni.

Bejegyzések: na, a lényeg itt kezdődik! Itt kezelheted a blogposztokat. Listázza a címet, a szerzőt, milyen státuszban van (külön lekérhetőek a vázlatok és a közzétett bejegyzések), mutatja a kommentek, illetve posztokra lebontva a megtekintések számát.
bejegyzések menü
Bejegyzések
Van külön kereső (címkékre is), a bejegyzések egyenként és csoportosan is kezelhetőek: adhatunk hozzájuk címkéket, közzétehetjük, visszaállíthatjuk vázlatra, de akár törölni is lehet. Alapértelmezetten 25 bejegyzés jelenik meg egy lapon a listában, ha ez kevés (egy több száz bejegyzésből álló blogon elképzelhető), átállítható a jobb felső sarokban.
új blogbejegyzés készítése
Új bejegyzés írása
A bejegyzések írásához sok segítséget kínál a Blogger: van egy egyszerű szövegszerkesztő panel, illetve válthatunk HTML-nézetre is. Ezt csak azoknak javaslom, akik értenek a HTML-hez, kezdőként gyorsan el lehet rontani a kódot, habár nagyobb hiányosságok esetén a rendszer figyelmeztet (el is mondja, mi a hiba). Bármikor közzé tudjuk tenni a megírt posztot, de menthetjük piszkozatként is. Ha bizonytalanok vagyunk a kinézetet illetően, az előnézet segít - de ez csak egy sima kép, a linkek nem kattinthatóak így ha azt rontottuk el, csak közzététel után láthatjuk.
Fontos rész még a jobb panel, a beállítások: itt kezelhetjük a címkéket, itt állíthatjuk be az ütemezést (alapértelmezetten a közzététel ideje, de kérhetjük, hogy csak másnap reggel publikálja a rendszer), ha nem tetszik a blog linkje, átállítható az állandó link pont alatt, hozzáadhatunk helyet, ami pl. geolokációs rendszereknél jön jól, beállíthatunk keresőszavakat. Végül, de nem utolsó sorban az "Opciók" pont alatt engedélyezhetjük a megjegyzéseket, beállíthatjuk a HTML megjelenítését, illetve a sortörést. Ez utóbbi kettőt érdemes az alapálláson – Teljes HTML megjelenítése és <br> címke használata – hagyni.

Oldalak: rendkívül hasonló a bejegyzésekhez, ezért nem beszélek róla részletesebben. A különbség annyi, hogy ez nem bejegyzéseket hoz létre, hanem önálló oldalakat, amik nem jelennek meg automatikusan a főoldalon.

Megjegyzések: a megjegyzések moderálása végezhető itt.

Google+: ha van Google+-fiókunk, itt összekapcsolhatjuk a bloggal. – azóta eltávolították ezt a menüpontot, most a Beállítások alatt érhető el.

Statisztika: szintén fontos menüpont, habár nem érdemes csak erre támaszkodni, de alapszinten megteszi. Listázható napi, heti, havi és összes lebontásban, bejegyzésekre lebontva, mutat részletes statisztikát a megtekintők földrajzi adatai alapján, de lekérhető, milyen operációs rendszereket használtak, vagy milyen böngészőt. A saját oldalmegjelenítések is kizárhatóak. Az oldalmegjelenítések viszont cseles szám: igazából nem azt mutatja, hányan látogatták a blogot, hanem hányszor indítottak a címére kérést. Ez persze nagyon misztikusan hangzik, meg ugyan, mi a különbség, de két oldalmegjelenítésnek számít, ha valaki simán frissíti az oldalt a böngészőben, és szintén oldalmegjelenítésként értelmezi a keresőmotorok látogatását is. Indulás előtti napon, amikor az RSS-feedet állítottam be, 32 "követőm" lett húsz perc alatt: mind keresőmotorokból adódó látogatást jelent. Vagyis a szám lehet kiugróan magas akkor is, ha senki nem nézi a blogot.

Bevételek: az AdSense szolgáltatásra jelentkezhetsz fel itt. Elvileg a blognak hat hónapig aktívnak kell lennie, csak utána állítható be.

Kampányok: az AdWords hirdető rendszer beállítása. Segítségével Google-hirdetéseket készíthetsz. (Fizetős szolgáltatás.)

Elrendezés: a blog testreszabásának egyik fontos eleme. Különféle, úgynevezett, widgeteket (modulokat) adhatsz a bloghoz, vagy húzással megváltoztathatod a helyüket.

Sablon: dinamikus sablon esetén két lehetőséged van: személyre szabás és HTML-kód szerkesztése. Beállíthatsz klasszikus (sima HTML) sablont, ez esetben csak az utóbbi lehetőséged marad, de bármikor visszatérhetsz a dinamikus sablonokhoz. Válthatsz a beépített sablonok között, a legújabb dili a dinamikus nézetek, ahol a felhasználó bármikor válthat a különféle nézettípusok között, habár ezek HTML-testreszabhatósága korlátozott.
Ez lesz az egyik leggyakrabban használt menünk, így itt is felhívom a figyelmet a sablonok biztonsági mentésére. Minden komolyabb változtatás előtt érdemes készíteni egy mentést a Biztonsági mentés/Visszaállítás gombbal, ami letölti a teljes sablont a gépre. Ha valamit elrontottunk (előfordul), akkor így van egy lehetőség visszaállítani a legutolsó, még működőképes állapotot, és nem kell kósza törölt tagek után kutatnunk.

Beállítások: a blogra vonatkozó egyéb, általános beállítások. Mindenkit csak bátorítani tudok arra, hogy végignézze, a felét sosem kell használnia, de jó, ha tudja, hogy mire képes a rendszer.

A teljes kép ennyi, de bizonyos fontos részekről külön tutorial cikkek fognak szólni. Ha ezek összessége érdekel, ezen a linken megtalálhatod mindet.

Megjegyzések